Debatclub

Jaarlijks doet HNL mee aan diverse nationale en internationale debat toernooien, zoals:

• NK Debatteren voor Scholieren
  • Lagerhuis toernooi
  • Unicef Kinderrechten
  • Debattoernooi
  • European Youth Parliament
    (EYP en het Oxford Schools toernooi

Daarnaast organiseert de debatclub jaarlijks een debattoernooi voor alle klassen in de tweede jaarlaag, voor veel leerlingen een eerste stap richting de debatclub. Het toernooi staat in het teken van de kinderrechten.

Lijkt het jou leuk om mee te debatteren in de Debatgroep van HNL?

Dan kan je je aanmelden bij mevr. M. Hoksbergen

of bij mevr. L. Platenkamp

Internationale debat toernooien

• Het NK Debatteren voor Scholieren. Dit toernooi bestaat al achttien jaar en is uitgegroeid tot het grootste parlementaire debattoernooi van Nederland. Meer dan honderd scholen gaan jaarlijks op dit toernooi de verbale strijd met elkaar aan om te bepalen wie zich kampioen van Nederland mag noemen.
  • Het Lagerhuis toernooi. Op weg naar Het Lagerhuis is de grootste debatwedstrijd van Nederland. Jaarlijks doen er zo'n 200 scholen mee. Er worden in januari en februari vijftien voorrondes gespeeld verspreid door Nederland. Zo wordt toegewerkt naar de tv finale op NPO 2 in het voorjaar. De winnaars van de landelijke finale winnen een unieke prijs: zij brengen met jongerenorganisatie HOPE XXL een bezoek aan de Verenigde Naties in New York.
  • Het Unicef Kinderrechten Debattoernooi. UNICEF organiseert samen met de Stichting Nederlands Debat Instituut het UNICEF Kinderrechten Debattoernooi. De winnaars van dit toernooi gaan op Kleine Prinsjesdag - aan de vooravond van Prinsjesdag - in debat met Kamerleden. Door te debatteren over belangrijke vraagstukken binnen de kinderrechten.
  • Het European Youth Parliament (EYP). Het EYP helpt jongeren met het ontwikkelen van levensvaardigheden, verbinden met hun maatschappij, en het ontdekken van Europa. EYP is voor jongeren uit alle landen van Europa – niet alleen de EU – die geïnteresseerd zijn in het ontdekken van hun nationale samenleving, de Europese samenleving en de Europese identiteit. Het EYP is opgericht in 1987 en bestaat ondertussen uit meer dan dertig nationale comités en ruim 30.000 actieve leden.