U-talent

Op HNL zijn we sinds 2013 betrokken bij het U-talent programma, in samenwerking met de Universiteit Utrecht. Dat betekent, dat getalenteerde leerlingen twee dagen per maand aan de universiteit of de hogeschool deelnemen aan uitdagende bètaprojecten die heel duidelijk vakoverstijgend zijn (wiskunde, biologie, scheikunde en natuurkunde).

In vwo-4 en havo-3 beginnen we met een gedegen selectie voor deze kleine groep bètatalenten (ongeveer 6 per jaar), op basis van een motivatiebrief en -gesprek, de cijfers en de meningen van bètadocenten en mentoren. In havo-4 en -5 gaan de gekozen leerlingen het U-Talent College programma volgen. In vwo-5 en -6 doen de deelnemers mee aan het U-Talent Academy programma. Bij goed gevolg krijgen ze dan bij hun diploma een begerenswaardig certificaat van de universiteit.

Daarnaast doet een grotere groep leerlingen (10-15 leerlingen) zowel op de havo als op het vwo mee aan een intern schoolprogramma dat op HNL zelf georganiseerd wordt door de bètasecties. De ervaring leert, dat het vertrouwen en het beroep op zelfstandigheid en werken in groepjes heel erg motiverend kan zijn. Ook deze projecten zijn vakoverstijgend en heel uitdagend van karakter.

Het U-Talent programma wordt voor deze leerlingen ook gelinkt aan het profielwerkstuk. Je doet dan je profielwerkstuk onder begeleiding van iemand van de Universiteit Utrecht.

Bij goed gevolg krijgen deze leerlingen bij hun diploma een certificaat van de school.

Interesse en/of vragen over aanmelding? Mail jns@hetnieuwelyceum.nl met als onderwerp “aanmelding U-talent bovenbouw”

U-talent onderbouw

U-talent is een extra schoolprogramma waarmee onze school samen met de universiteit, leerlingen die geïnteresseerd zijn in natuurkunde, scheikunde, biologie of wiskunde extra uit wil dagen. Samen met een groepje enthousiaste leerlingen die wetenschap ook leuk en interessant vinden, onderneem je leerzame activiteiten tijdens pauzes of op een vast momenten in de week na je reguliere lessen. Het aantal leerlingen dat mee kan doen is beperkt dus ben er snel bij!

U-talent (klas 1)

Bouw samen met andere kinderen een Lego Robot, leer hoe je deze robot kunt programmeren en doe mee aan een wedstrijd tegen andere scholen (De Lego League). Leer alles over kettingreacties of meng stoffen tijdens verschillende scheikunde proefjes in het lab bij ons op school. Daarnaast is er een excursie waar je meer leert over bijzondere planten en dieren in het tropisch regenwoud van een echte wetenschapper van de Universiteit Utrecht.

U-talent (klas 2)
Bouw samen met andere kinderen een Lego Robot, leer hoe je deze robot kunt programmeren. Later in het schooljaar doe je verschillende natuurkunde proefjes en leer je meer over hoe je zelf een computer game kunt maken. Kom meer te weten over de plastic soep in de oceanen en leer hoe je zelf bioplastic kunt maken in ons schoollab.

U-talent (klas 3)
Doe verschillende natuurkunde proeven in ons eigen schoollab. Je leert stap voor stap werken met een arduino: een soort computertje waar je allerlei dingen op aan kunt sluiten, bijvoorbeeld een thermometer, lampjes, motortjes, speakers, lichtsensoren, knopjes…. Je leert een echte programmeertaal en je bent lekker aan het bouwen. Kennis van elektronica of programmeren is niet nodig. Ervaring met programmeren is niet nodig. Later in het schooljaar leer je meer over ons sterrenstelsel en technieken om daar zelf de mooiste foto’s van te maken. Ga op excursie naar de universiteit om twee dagen alles te leren over een onderwerp naar keuzen (ziekenhuisbacteriën, de vouwing van eiwitten, evolutie, architectuur, natuurkundige krachten of programmeren).

Interesse en/of vragen over aanmelding? Mail voo@hetnieuwelyceum.nl met als onderwerp “aanmelding U-talent onderbouw”